Kuchnia w ogrodzie

Dieta na przedwiośniu

W okresie przedwiośnia, kiedy siły odporne organizmu są mocno nadwątlone przez zimę niezwykle ważna jest rola diety w zapobieganiu infekcjom, wzmacnianiu odporności oraz w czasie rekonwalescencji.

A jakie warzywa najlepiej wybrać? Powinniśmy zadbać, aby codziennie zjadać przynajmniej porcję roślin należących do rodziny kapustowatych w tym brokuły, kalafior, brukselkę, kapustę, można też sięgnąć po mniej znany jarmuż.  Zawierają cenne dla zdrowia składniki: bogate są w różne witaminy i sole mineralne, błonnik oraz zawierają duże ilości naturalnych barwników (np. karotenoidy: likopen, luteina, alfa i beta karoten). Co ważne - warzywa kapustowate zawierają sulforafan, związek posiadający właściwości przeciwnowotworowe. 

Zielone warzywa, jak sugerują badania, poprawiają pracę układu odpornościowego (immunologicznego). Zapewniają one prawidłową pracę limfocytów  w jelicie cienkim i skórze.

Kapusta już przed wiekami była zimą jednym z nielicznych źródeł witamin. Warzywa te są bardzo bogate w minerały: fosfor, siarkę, mangan, miedź, potas, wapń, żelazo, sód; jak również w witaminy: A, C, E i z grupy B. ciekawostką jest fakt, że kapusta ma zdolności do regulowana ciepłoty ciała.

Ze względu na dużą zawartość siarki, rewelacyjnie wpływa na kondycję włosów, paznokci i skóry. Sok ze świeżej kapusty ma właściwości przeciwbakteryjne i przeciwwirusowe. Wykorzystywany jest również do leczenia wrzodów żołądka, niedokwaśności, nadkwasocie, zapaleniu woreczka żółciowego, wątroby, śledziony, w chorobach dróg oddechowych i strun głosowych, ogólnym zmęczeniu i do łagodzenia bólów reumatycznych.

Kapusta dzięki antocyjanom i indolom, wspólnie z witaminami E, C i beta-karotenie zmniejsza ryzyko powstawania zmian miażdżycowych, procesów starzenia i rozwoju nowotworów np. żołądka, jelita grubego, dwunastnicy, sutka.

Warzywa kapustne są doskonałym produktem przy dietach odchudzających, mają niewielką kaloryczność, a dużo witamin, minerałów oraz błonnik pokarmowy.

Biała -  zawiera: sód, potas, magnez, wapń, mangan, żelazo, kobalt, miedź, cynk, fosfor, fluor, chlor, jod, karoteny, witaminę B1, B2, kwas nikotynowy, kwas pantotenowy, witaminę B6, kwas foliowy, witaminę C, kwas szczawiowy.

Brukselka -  zawiera: sód, potas, magnez, wapń, mangan, żelazo, miedź, cynk, fosfor, chlor, jod, karoten, witaminę E, K, B1, B2, B6, C, kwas nikotynowy i pantotenowy, biotynę, kwas foliowy.

Jarmuż - zawiera: wapń, fosfor, żelazo, magnez, wit. C, E, z grupy B,. Jest bardzo dobrym źródłem beta-karotenu - ponad 10x więcej niż pozostałe warzywa

Włoska - zawiera m.in.: sód, potas, magnez, wapń, mangan, fosfor, karoten, witaminę E, B1, B2, B6, C, kwas nikotynowy.

Pekińska - zawiera bardzo dużo beta-karotenu. Już pół szklanki pokrojonej kapusty pekińskiej pokrywa dzienne zapotrzebowanie na beta-karoten. Podobne zasoby mają brokuły, później brukselka. Więcej ma tylko jarmuż.

Czerwona -  zawiera m.in.: sód, potas, magnez, wapń, mangan, żelazo, kobalt, miedź, cynk, fosfor, fluor, chlor, jod, karoteny, witaminę E, K, B1, B2, B6, C, biotynę, kwas pantotenowy i nikotynowy.

Kalafior -  zawiera m.in.:sód, potas, magnez, wapń, mangan, żelazo, miedź, cynk, fosfor, fluor, chlor, jod,karoteny, witaminy: K, B1, B2, B6, C; kwasy: nikotynowy i pantotenowy.

Brokuł - zajmuje szóste miejsce wśród warzyw pod względem zawartości potasu. Zawiera:  fosfor, wapń, chrom i żelazo, kwas pentotenowy, kwas foliowy Chrom obecny w brokule jest bardzo pomocny w leczeniu cukrzycy. Intensywna barwa brokułu świadczy również o dużej zawartości karotenoidów, chlorofilu i witaminy C, które nie dopuszczają do rozwoju komórek nowotworowych w  organizmie.

13 zasad aby uchronić się przed rakiem

Nowotwory stanowią obecnie największe wyzwanie medycyny. Są niejako znakiem dzisiejszych czasów. Przestaliśmy się bać epidemii dżumy czy ospy, niestraszna nam większość chorób wirusowych, jednak wciąż nie potrafimy znaleźć lekarstwa, które wyeliminowałoby problem nowotworów z powierzchni Ziemi. Ze względu na ich różnorodność, ciężko  sądzić, że jesteśmy bliscy opracowania uniwersalnego leku. Niektóre choroby nowotworowe są dziś skutecznie leczone, ale wciąż pozostają takie, których perspektywy nie są obiecujące. 

Naukowcy opracowali jednak kilkanaście istotnych czynników, które pomagają ustrzec się tej choroby. Oprócz takich oczywistych jak unikanie palenia papierosów, picia wysokoprocentowych alkoholi, zwiększenia aktywności fizycznej wskazują również na składniki diety, które wykazują wyraźnie przeciwnowotworowe działanie.

Żywność organiczna

Żywność organiczna nie zawiera pestycydów (takich jak np. DDT) i innych związków chemicznych. Organiczne warzywa i owoce zawierają znacznie większą ilość witamin i minerałów. Organiczny nabiał i mięsa - nie zawierają hormonów (np. hormonu wzrostu)

Algi morskie

Algi zawierają chlorofil, który ma działanie antyrakowe (podobnie jak witamina C i karotenoidy) obniżając poziom wolnych rodników.

Kapustowate

Zawierają sulforafan, związek posiadający właściwości przeciwnowotworowe. Warzywa te zawierają związki siarkowe zwane indolami, pomagają one eliminować nadmiar estrogenów z organizmu i zapobiegają wzrostowi raka sutka.  Szczególnie jeden z indoli - indolo-3-carbinol (I3C) ma zdolność hamowania wzrostu komórek rakowych.

Zmniejszenie ilości nasyconych tłuszczy w diecie

Dieta bogata w nasycone tłuszcze zwiększa szansę zachorowania na nowotwory jelita cienkiego.Tłuszcze nasycone, uważane za jedne z najbardziej niezdrowych tłuszczów spotykanych w naturze, pochodzą zwłaszcza z produktów zwierzęcych, jak mięso i nabiał (ser, kiełbasy i masło)

Błonnik

Dieta bogata w błonnik zmniejsza ryzyko wystąpienia raka o 54%.

Soja

Zawiera genistynę - naturalny roślinny estrogen

Ryby morskie

Omega-3 kwasy tłuszczowe zawarte w rybach oceanicznych hamują działanie prostaglandyn, których obecność upośledza zdolność układu immunologicznego do prawidłowego i wczesnego rozpoznania komórek rakowych.

Orientalne grzyby

Orientalne grzyby usprawniają funkcjonowanie układu odpornościowego oraz hamują wzrost tkanki nowotworowej. Substancjami aktywnymi w tych grzybach są: frakcja D w grzybach maitake i polisacharyd lentinan w grzybach shiitake.

Zielona i biała herbata

Zawiera antyoksydanty i polifenole, które obniżają poziom szkodliwych wolnych rodników.

Czosnek, cebula, pory

Czosnek jest najlepszym czynnikiem ochronnym w walce z rakiem. Zawiera  dużo selenu, który pobudza tworzenie białych ciałek krwi i wzmaga apoptozę (obumieranie komórek rakowych). Cebula i pozostałe wywierają podobne efekty, a poza tym zawierają składniki, które stymulują produkcję określonych enzymów zobojętniających wolne rodniki. Poza tym zawierają saponiny, które hamują podziały komórek rakowych. 

Polifenole

Chronią komórki i hamują wzrost komórek rakowych. Znajdziemy je w warzywach, owocach, ziarnach, nasionach i orzechach.

Dobre oleje

Selen, koenzym Q10

Selen jest wrogiem wolnych rodników. Koenzym Q ma działanie protekcyjne poprzez wzmacnianie układu immunologicznego oraz również eliminuje wolne rodniki.

Plantibodies - leki z roślin

Plantibodies to inaczej przeciwciała otrzymywane w transgenicznych roślinach. Czy to znaczy, że niedługo będziemy mogli jedząc marchewkę zaszczepić się na grypę? Na razie pozostaje to w sferze projektów, ale kto wie , może w niedługim czasie będzie to skuteczny i tani sposób na produkcję szczepionek?

Pierwsze próby zostały przeprowadzone w 1989 roku z mysimi przeciwciałami w tytoniu. Roślinne komórki służą jako bioreaktor do produkcji odpowiednich przeciwciał, które potem po oczyszczeniu mogły by być wykorzystane w terapeutyce.

Zalety jadalnych szczepionek byłyby ogromne. Ponieważ wiele roślin jadalnych szybko odrasta po częściowym zbiorze, plony można zbierać do końca sezonu wegetacyjnego i nie trzeba kupować co rok nasion czy nowych roślin. Szczepionek wyhodowanych w ogródku nikt nie musiałby transportować na duże odległości, przechowywać w niskiej temperaturze w czasie podróży i na miejscu przeznaczenia. Jadalne szczepionki nie wymagałyby robienia zastrzyków, które są ogromnym źródłem stresu dla najmłodszych.

Trochę faktów dla zainteresowanych tematem:
10 tys litrów zawiesiny komórek zwierzęcych produkuje do 2 kg przeciwciał
 
Rośliny mogą wytwarzać 4 kg przeciwciał na hektar ziemi

 
Problemem jest niestety glikozylacja niektórych ludzkich przeciwciał. Istotne jest aby szczepionki nie traciły swoich właściwości po przejściu przez układ trawienny.

Przykłady przeciwciał wytwarzanych w roślinach transgenicznych:
przeciwnowotworowe - kukurydza
przeciwko wirusowi Herpes simplex 2 – soja
przeciwko bakteriom powodującym próchnicę zębów - tytoń
przeciwko cholerze - ziemniaki
przeciwko odrze -tytoń
 
W roślinach można ekspresjonować nie tylko antygeny i przeciwciała, ale także np. enzymy i inne białka. Przykłady białek terapeutycznych otrzymywanych z transgenicznych roślin:
ludzka erytropoetyna – tytoń – (anemia)
ludzki interferon alfa- ryż, rzepak (leczenie WZW B i C)
ludzka aprotynina – kukurydza (inhibitor trypsyny; transplantacje)
ludzka laktoferryna – ziemniak (przeciwbakteryjna)