Topinambur

Ta niepozorna roślina to prawdziwy superfood. Zawiera inulinę, która jest najlepszym "paliwem" dla flory naszych jelit. A o jelitach mówi się, iż jest to nasz drugi mózg. Jest to nasz główny układ odpornościowy - znajduje się tam ogromna ilość komórek odpornościowych, które odpowiednio reagują, gdy rozpoznają patogen. Całkowita powierzchnia jelit to około 200 m2!

Słonecznik bulwiasty to niepozorna roślina, przypominająca faktycznie słonecznik. Jest niezwykle wytrzymały - odporny na suszę, mróz, nie ma specjalnych wymagań do do gleby, preferuje jednak stanowiska wilgotne i średnio wilgotne.

Surowcem są bulwy, które pozyskujemy od jesieni nawet do wiosny. Jeżeli chodzi o wartości odżywcze, to poza wysoką zawartością inuliny topinambur bogaty jest w potas, magnez, witaminy z grupy B.  Sama inulina to rozpuszczalna frakcja włókna pokarmowego, która trafiając do jelita jest rozkładana przez bifidobakterie do krótkołańcuchowych kwasów tłuszczowych. Kwasy te odżywiają komórki układu pokarmowego, utrzymują odpowiednie pH środowiska, korzystnie oddziałują na metabolizm glukozy i białek, hamują namnażanie niekorzystnej flory jelitowej, zwiększają wchłanialność soli mineralnych. 

Topinambur powinny szczególnie włączyć do swojej diety osoby cierpiące na cukrzycę, z racji tego, iż inulina wykazuje działanie hipoglikemiczne. Dodatkowo seskwiterpeny laktonowe, które znajdują się w bulwach najprawdopodobniej maja działanie przeciwnowotworowe. 

Przez lata topinambur został zapomniany, ale obecnie wraz ze wzrostem świadomości wraca do łask. Nie ma większego problemu z zakupem bulw, w ogrodzie bardzo szybko rozrasta się. Topinambur ma delikatny, lekko słodki, orzechowy smak. Można spożywać go na surowo, po ugotowaniu, smażeniu. Nadaje się również do marynowania, kiszenia. To doskonała baza do zup-kremów, oraz do sałatek.