Dieta na przedwiośniu

 

W okresie przedwiośnia, kiedy siły odporne organizmu są mocno nadwątlone przez zimę niezwykle ważna jest rola diety w zapobieganiu infekcjom, wzmacnianiu odporności oraz w czasie rekonwalescencji.

A jakie warzywa najlepiej wybrać? Powinniśmy zadbać, aby codziennie zjadać przynajmniej porcję roślin należących do rodziny kapustowatych w tym brokuły, kalafior, brukselkę, kapustę, można też sięgnąć po mniej znany jarmuż.  Zawierają cenne dla zdrowia składniki: bogate są w różne witaminy i sole mineralne, błonnik oraz zawierają duże ilości naturalnych barwników (np. karotenoidy: likopen, luteina, alfa i beta karoten). Co ważne - warzywa kapustowate zawierają sulforafan, związek posiadający właściwości przeciwnowotworowe.

 

Zielone warzywa, jak sugerują badania, poprawiają pracę układu odpornościowego (immunologicznego). Zapewniają one prawidłową pracę limfocytów  w jelicie cienkim i skórze.

Kapusta już przed wiekami była zimą jednym z nielicznych źródeł witamin. Warzywa te są bardzo bogate w minerały: fosfor, siarkę, mangan, miedź, potas, wapń, żelazo, sód; jak również w witaminy: A, C, E i z grupy B. ciekawostką jest fakt, że kapusta ma zdolności do regulowana ciepłoty ciała.

Ze względu na dużą zawartość siarki, rewelacyjnie wpływa na kondycję włosów, paznokci i skóry. Sok ze świeżej kapusty ma właściwości przeciwbakteryjne i przeciwwirusowe. Wykorzystywany jest również do leczenia wrzodów żołądka, niedokwaśności, nadkwasocie, zapaleniu woreczka żółciowego, wątroby, śledziony, w chorobach dróg oddechowych i strun głosowych, ogólnym zmęczeniu i do łagodzenia bólów reumatycznych.

Kapusta dzięki antocyjanom i indolom, wspólnie z witaminami E, C i beta-karotenie zmniejsza ryzyko powstawania zmian miażdżycowych, procesów starzenia i rozwoju nowotworów np. żołądka, jelita grubego, dwunastnicy, sutka.

Warzywa kapustne są doskonałym produktem przy dietach odchudzających, mają niewielką kaloryczność, a dużo witamin, minerałów oraz błonnik pokarmowy.

 

Rodzaje kapusty

Biała -  zawiera: sód, potas, magnez, wapń, mangan, żelazo, kobalt, miedź, cynk, fosfor, fluor, chlor, jod, karoteny, witaminę B1, B2, kwas nikotynowy, kwas pantotenowy, witaminę B6, kwas foliowy, witaminę C, kwas szczawiowy.

Brukselka -  zawiera: sód, potas, magnez, wapń, mangan, żelazo, miedź, cynk, fosfor, chlor, jod, karoten, witaminę E, K, B1, B2, B6, C, kwas nikotynowy i pantotenowy, biotynę, kwas foliowy.

Jarmuż - zawiera: wapń, fosfor, żelazo, magnez, wit. C, E, z grupy B,. Jest bardzo dobrym źródłem beta-karotenu - ponad 10x więcej niż pozostałe warzywa

Włoska - zawiera m.in.: sód, potas, magnez, wapń, mangan, fosfor, karoten, witaminę E, B1, B2, B6, C, kwas nikotynowy.

Pekińska - zawiera bardzo dużo beta-karotenu. Już pół szklanki pokrojonej kapusty pekińskiej pokrywa dzienne zapotrzebowanie na beta-karoten. Podobne zasoby mają brokuły, później brukselka. Więcej ma tylko jarmuż.

Czerwona -  zawiera m.in.: sód, potas, magnez, wapń, mangan, żelazo, kobalt, miedź, cynk, fosfor, fluor, chlor, jod, karoteny, witaminę E, K, B1, B2, B6, C, biotynę, kwas pantotenowy i nikotynowy.

Kalafior -  zawiera m.in.:sód, potas, magnez, wapń, mangan, żelazo, miedź, cynk, fosfor, fluor, chlor, jod,karoteny, witaminy: K, B1, B2, B6, C; kwasy: nikotynowy i pantotenowy.

Brokuł - zajmuje szóste miejsce wśród warzyw pod względem zawartości potasu. Zawiera:  fosfor, wapń, chrom i żelazo, kwas pentotenowy, kwas foliowy Chrom obecny w brokule jest bardzo pomocny w leczeniu cukrzycy. Intensywna barwa brokułu świadczy również o dużej zawartości karotenoidów, chlorofilu i witaminy C, które nie dopuszczają do rozwoju komórek nowotworowych w  organizmie.