13 zasad aby uchronić się przed rakiem

Nowotwory stanowią obecnie największe wyzwanie medycyny. Są niejako znakiem dzisiejszych czasów. Przestaliśmy się bać epidemii dżumy czy ospy, niestraszna nam większość chorób wirusowych, jednak wciąż nie potrafimy znaleźć lekarstwa, które wyeliminowałoby problem nowotworów z powierzchni Ziemi. Ze względu na ich różnorodność, ciężko  sądzić, że jesteśmy bliscy opracowania uniwersalnego leku. Niektóre choroby nowotworowe są dziś skutecznie leczone, ale wciąż pozostają takie, których perspektywy nie są obiecujące.

 

Naukowcy opracowali jednak kilkanaście istotnych czynników, które pomagają ustrzec się tej choroby. Oprócz takich oczywistych jak unikanie palenia papierosów, picia wysokoprocentowych alkoholi, zwiększenia aktywności fizycznej wskazują również na składniki diety, które wykazują wyraźnie przeciwnowotworowe działanie.

Żywność organiczna

Żywność organiczna nie zawiera pestycydów (takich jak np. DDT) i innych związków chemicznych. Organiczne warzywa i owoce zawierają znacznie większą ilość witamin i minerałów. Organiczny nabiał i mięsa - nie zawierają hormonów (np. hormonu wzrostu)

Algi morskie

Algi zawierają chlorofil, który ma działanie antyrakowe (podobnie jak witamina C i karotenoidy) obniżając poziom wolnych rodników.

Kapustowate

Zawierają sulforafan, związek posiadający właściwości przeciwnowotworowe. Warzywa te zawierają związki siarkowe zwane indolami, pomagają one eliminować nadmiar estrogenów z organizmu i zapobiegają wzrostowi raka sutka.  Szczególnie jeden z indoli - indolo-3-carbinol (I3C) ma zdolność hamowania wzrostu komórek rakowych.

Zmniejszenie ilości nasyconych tłuszczy w diecie

Dieta bogata w nasycone tłuszcze zwiększa szansę zachorowania na nowotwory jelita cienkiego.Tłuszcze nasycone, uważane za jedne z najbardziej niezdrowych tłuszczów spotykanych w naturze, pochodzą zwłaszcza z produktów zwierzęcych, jak mięso i nabiał (ser, kiełbasy i masło)

Błonnik

Dieta bogata w błonnik zmniejsza ryzyko wystąpienia raka o 54%.

Soja

Zawiera genistynę - naturalny roślinny estrogen

Ryby morskie

Omega-3 kwasy tłuszczowe zawarte w rybach oceanicznych hamują działanie prostaglandyn, których obecność upośledza zdolność układu immunologicznego do prawidłowego i wczesnego rozpoznania komórek rakowych.

Orientalne grzyby

Orientalne grzyby usprawniają funkcjonowanie układu odpornościowego oraz hamują wzrost tkanki nowotworowej. Substancjami aktywnymi w tych grzybach są: frakcja D w grzybach maitake i polisacharyd lentinan w grzybach shiitake.

Zielona i biała herbata


Zawiera antyoksydanty i polifenole, które obniżają poziom szkodliwych wolnych rodników.

Czosnek, cebula, pory

Czosnek jest najlepszym czynnikiem ochronnym w walce z rakiem. Zawiera  dużo selenu, który pobudza tworzenie białych ciałek krwi i wzmaga apoptozę (obumieranie komórek rakowych). Cebula i pozostałe wywierają podobne efekty, a poza tym zawierają składniki, które stymulują produkcję określonych enzymów zobojętniających wolne rodniki. Poza tym zawierają saponiny, które hamują podziały komórek rakowych. 

Polifenole

Chronią komórki i hamują wzrost komórek rakowych. Znajdziemy je w warzywach, owocach, ziarnach, nasionach i orzechach.

Dobre oleje

Selen, koenzym Q10

Selen jest wrogiem wolnych rodników. Koenzym Q ma działanie protekcyjne poprzez wzmacnianie układu immunologicznego oraz również eliminuje wolne rodniki.